Weekje rondreizen - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Jitske Dauwerse - WaarBenJij.nu Weekje rondreizen - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Jitske Dauwerse - WaarBenJij.nu

Weekje rondreizen

Blijf op de hoogte en volg Jitske

26 April 2014 | Ghana, Tamale

Vorige week vrijdag zijn we vertrokken naar Accra om daar twee dagen te blijven voordat we de zondag naar Tamale vertrokken. De vrijdag begon alweer heel goed 's avonds. We hadden een super leuk cafeetje gevonden waar ze heel lekkere drankjes maakten. Een soort mojito's alleen dan helemaal ijzig en in allemaal lekkere smaakjes. Daar zijn we eerst een man uit Chili tegengekomen, Carlos, en hebben daar gezellig mee gepraat. Even later kwam er een Chinees met twee Denen binnen die zich bij ons aansloten en de rest van de avond trakteerden! De chinees hebben we meteen maar vernoemd naar mister Chau uit The hang over. We zijn uiteindelijk in een club uitgekomen waar de Manager met ons mee feestte en ons trakteerde op nog meer drankjes. Toen we uiteindelijk uitgefeest waren was het 5 uur 's ochtends! De dag erna zijn we eerst naar een grote markt gegaan maar dat was echt veel te warm. Dus zijn we snel naar de Accra Mall gegaan met zijn heerlijke ac. Op onze bucketlist, een lijst met dingen die je wilt doen voordat we
vertrekken uit Ghana, staat o.a. dat we piercings wilden zetten om iets te hebben om onze avonturen niet te vergeten. Dat was wel echt gezellig. Een hele dikke mevrouw deed de piercings zetten en we hebben flink gelachen. Die avond zijn we maar vroeg naar bed gegaan want de zondag moesten we al om half vijf vertrekken naar het vliegveld. We hoopten eigenlijk dat we een mooi vliegtuig zouden hebben die je in Europa krijgt om naar bijv. Spanje te vliegen. Maar in plaats van zo'n vliegtuig hadden we er een met grote propellers. Het was gelukkig niet eng om in te vliegen. Toen kwamen we na een uur vliegen aan in Tamale, wat denk ik het kleinste vliegveld in de wereld heeft! Na nog eens dik 3 uur reizen in een zeer ongemakkelijke trotro. Gelukkig hadden ze in Mole nationaal park een zwembad om lekker af te koelen. Bij het avond eten daar kwamen we een heel aardig Belgisch koppel tegen waarvan de man erg fan is van PSV! We hebben de avond met ze doorgebracht, wat gekaart en wat gekletst. Ze boden ons aan om de volgende dag na de Safari mee terug te reizen naar Tamale in hun zeer comfortabele toyota land cruiser. Natuurlijk zeiden wij daar geen nee tegen. De volgende ochtend toen we wakker werden om 6 uur waren er op 5 meter afstand olifanten aan het eten. Dat was echt super mooi om te zien. Om zeven uur stonden we klaar om aan onze safari te beginnen. Onderweg kwamen we vijf olifanten tegen die netjes voor ons poseerden. Ook zagen we krokodillen, wilde zwijnen zoals pumba van de lion king en antilopen. Helaas geen aapjes of speciale vogels. Na twee uur hadden we ontbijt en begon onze terug reis naar Tamale. Eenmaal daar wilden we de stad een beetje ontdekken. Het bleek veel leuker te zijn dan we dachten. Een taxi chauffeur gaf ons een tour door Tamale en voor zijn bewezen dienst trakteerden we hem op een drankje. Check, weer iets van onze bucketlist! Het werd een super leuke avond en we werden op motoren terug naar ons hotel gebracht. Ik mocht het zelf ook nog even proberen, dat was echt heel leuk om te doen. De volgende dag, dinsdag, zijn we naar het zwembad gegaan om een beetje bij te bruinen en lekker af te koelen. We maakten een praatje met de badmeester die een goed restaurant wist. We kwamen hem daar 's avonds tegen en hij trakteerde ons op een paar drankjes. De woensdag hadden we nog wat tijd om naar de markt te gaan voordat we het vliegtuig terug moesten hebben. Op de markt verkochten ze de lekkerste mango's die ook ooit heb gehad. Maar ook koeien hoofden, poten, buiken, ingewanden en noem het maar op. Daar kwam de meest vreselijke en misselijkmakende lucht van af. Het was goed dat ik nog niet veel gegeten had. Onder weg naar de taxi probeerden we eens iets nieuws, een soort brood bollen die precies smaakten als nonnenvotten thuis. Heerlijk dus! Eenmaal in Accra zijn we wat gaan dineren en super lekker Italiaans ijs gaan eten. Heerlijk! We zijn 's avonds weer naar het cafeetje gegaan en kwamen mister Chau weer tegen. En natuurlijk eindigde onze avond in dezelfde club met de aardige manager en lekkere drankjes. Donderdag zijn we wat souvenirs gaan shoppen. Ik kwam bij een klein winkeltje waar ze heel mooie afrikaanse sambaballen verkochten. Ik vroeg aan de man of hij erop kon spelen. Natuurlijk zei hij en hij geen helemaal los, begon te swingen en te dansen. Dat was echt een leuk gezicht, zo'n lieve oude man die helemaal los ging op zijn eigen muziek! 's Avonds zijn we nog even naar het leuke cafeetje geweest en daar kwamen we Carlos tegen met zijn Belgische baas. Naar wat geklets te hebben was het alweer bijna een uur en was het tijd om te slapen. Chelsea en ik zijn vrijdag weer naar Cape Coast gereisd. Toen we het een na laatste dorpje passeerde voor Cape zagen we een massa mensen op de straat. Toen we dichterbij kwamen zagen we twee mensen die een lijk op een troon aan het hijsen waren en hem rechtop probeerde te zetten. Het lijk was helemaal versierd met schmink en mooie kledij. Maar het idee dat iemand die een dag of langer dood is buiten op een troon wordt geduwd en bijna gebroken wordt om hem rechtop te laten zitten met 32 graden Celsius maakt je maag toch wel een beetje van streek. Waarschijnlijk was het een heel belangrijk persoon geweest en kan op die manier het hele dorp hem nog een keer zien en afscheid van hem nemen. Ik ben toch blij dat ze dat thuis niet doen! Vandaag zijn we even de stad in gegaan en daar was een stoet nog een beetje pasen aan het vieren. Ze waren echt heel mooi versierd en Chelsea en ik vonden het meer dan waard dat we terug naar Cape Coast zijn gekomen.

• 26 April 2014 - 18:48

Marijke Kloth:

Lieve Jitske

Zo wat hebben jullie weer een avontuur achter de rug Jitske en wat fijn dat je het zo goed kunt vinden met de meiden fijn hoor,jullie ontmoeten toch ook wel veel verschillende mensen he super leuk.geniet met volle teugen meiden veel plezier. Lieve gr. Van Marijke en Jan xx

• 27 April 2014 - 11:54

Henny:

Hoi die lieve Jitske
    Wat een verhaal weer en wat beleef je weer een hoop.
    Je moet wel goed op je zelf passen en ga geen motor rijden zonder ervaring , ja ja ik hoor al weer denken maaaam ik weet wel wat ik doe.
    Kijk daarom ben ik je moeder om dat ik van je hou.
    Geweldig die olifanten zo dicht bij en wat een mooie foto"s jullie hebben weer heel wat moois beleefd.
    En je vliegtuig valt nog wel mee , die Eefje in Suriname had was echt een klein zielig toestelletje.
    Fijn dat jullie weer goed terug zijn gekomen ,en geniet nog van de laatste dagen met Cealsie.
    Ik hoop voor dat je toch nog een nieuw kamer genootje krijgt voor die laatste weken.
    Weet je al wanneer Miloe en Guido komen ?
    Jitske blijf genieten en kijk goed uit ,en pas op je zelf.
    Lieverd ik hou van je , dikke knuffel en xxxxx je moedertje.